استان خوزستان با داربودن ۳۹ هزار خانوار عشایری بزرگترین استان عشایری کشور است

مدیرکل امور عشایر خوزستان، گفت: استان خوزستان با دارا بودن ۳۹ هزار خانوار عشایری بزرگترین استان عشایری کشور در فصل قشلاق از بعد جمعیت است.

سید‌ اسکندر موسوی‌ زاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: ‌خوزستان با دارا بودن ۳۹ هزار خانوار عشایری، بزرگترین استان عشایری کشور در فصل قشلاق از بعد جمعیتی است.

وی با بیان اینکه قریب به هفت ماه از سال را عشایر هفت استان یلاقی در فصل قشلاق در استان خوزستان ساکن هستند، گفت: استان‌هایی از قبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، کرمانشاه و ایلام عشایر آنها در فصل قشلاق در استان خوزستان اسکان دارند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با بیان اینکه دام عشایر خوزستان قریب دو میلیون و نهصد هزار راس است، گفت: جمعیت عشایر استان خوزستان در فصل قشلاق ۱۵ درصد جمعیت عشایری کل کشور است.

موسوی زاده با بیان اینکه ما در استان خوزستان در فصل قشلاق خدمات هم حین کوچ و هم در کانون‌های اسکان  به آنها و دام‌هایشان ارائه می‌شود، گفت: از قبیل تامین آب، بازگشایی مسیر تردد، تامین علوفه دام، تامین آرد و  تامین سوخت از جمله خدماتی است که  به آنها ارائه می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان خوزستان با بیان دو بخش کانون اسکان از قبیل کانون اسکان هدایتی و خودجوش داریم، گفت: عشایر خوزستان در کانون‌های اسکان هدایتی و خودجوش ساکن می‌شوند.

وی در ادامه افزود: عشایر به دلیل اینکه در برخی از مناطق زمین زراعی و ملک دارند، در کانون‌های خودجوش ساکن می‌شوند، ولی باز هم ما خدمات از قبیل تامین آب شرب، تامین سوخت، علوفه ارائه می‌شود و همچنین همه امور و مسائل مربوط به عشایر را از سوی اداره کل امور عشایر استان پیگیری می‌کنیم.

موسوی زاده با بیان اینکه تولیدات عشایر در دو بخش  تولید گوشت قرمز و صنایع دستی است، گفت: ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز در کشور توسط عشایر است.

وی با اشاره به صنایع دستی عشایر گفت: برخی از صنایع دستی منحصر به‌فرد است. قریب به ۳۵ درصد صنایع دستی استان و کشور توسط جامعه عشایر انجام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به عمده‌ترین مشکلات عشایر استان خوزستان گفت: اکثر عشایر در دورترین مناطق و مناطق صعب‌العبور استان ساکن هستند، یکی از مشکلاتی که عشایر با آن مواجه هستند نبود جاده‌های مناسب در برخی از مناطق  است.

وی در ادامه افزود: برخی از مناطق  از نظر تردد دچار مشکل هستند و در فصل پاییز و زمستان شاهد انسداد و ریزش جاده‌ها می‌شویم که تردد عشایر را با مشکل جدی مواجه می‌کنند که همین امر مشکل جاده بحث تامین نهاده‌ها، بازاررسانی محصولات و دیگر موارد را برای عشایر سخت و دشوار می‌کند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با بیان اینکه دومین مشکل عشایر تامین آب است گفت: با توجه به خشکسالی‌هایی اخیر در استان خوزستان خیلی از  چشمه‌ سارها، منابع آب و چاه‌هایی که عشایر به آنها دسترسی داشتند خشک یا کم آب شدند که همین امر یک چالش بزرگی برای عشایر ایجاد کرده است که در این باره به آبرسانی با تانکر سیار نیاز است تا عشایر کمترین مشکل را داشته باشند.

موسوی زاده مناطق صعب العبور و دور افتاده بودن محل اسکان عشایر را از جمله مشکلات اصلی دسترسی آنها به خدمات دانست گفت:در حال حاضر خیلی از مناطق  صعب العبورفاقد شبکه برق، فاقد پوششی مخابراتی و فاقد اینترنت هستند.

وی با اشاره به پنل خورشیدی در مناطق عشایری گفت: پنل‌هایی که تامین می‌شود فقط در حد شارژ موبایل و روشنایی است، نمی‌شود برای وسایل برقی از آن استفاده کرد. سال گذشته قریب به هزار و چهارصد دستگاه پنل توزیع شد و امسال هم به هزار و چهارصد پنل دیگر مقرر شده است توزیع شود.

مدیرکل امور عشایر خوزستان در ادامه با بیان اینکه پنل‌ها جنبه مصرفی دارند و کالای بادوامی نیستندو نیاز به جایگزین دارند، بیان کرد: پنل‌ها جایگزین برق نیستند که بتوانند تامین کننده برق باشند.

موسوی زاده در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص صادرات دام عشایر عنوان کرد: بستگی به نیاز کشور دارد. هر زمان که تولید دام عشایر بیشتر از نیاز کشور باشد با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود صادرات انجام می‌شود. در سال‌های گذشته صادرات  دام را داشتیم، اما امسال تا به امروز هنوز صادرات نداشته‌ایم.

وی با اشاره به تسهیلات پرداختی به عشایر گفت: نگاه دولت سیزدهم به حوزه عشایری ویژه است در دو سال گذشته دولت سیزدهم ۱۹۲ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار عشایر استان قرار داده شده است.

موسوی‌زاده با بیان اینکه نماد عینی اقتصاد مقاومتی جامعه عشایری است، گفت: بیش از ۳۰ پروژه عمرانی فعال در سطح استان داریم، این طرح‌ها در حوزه راه، آب، آسفالت جاده و دیگر حوزه‌ها فعال هستند.